Fra lat til lett på Vici Treningssenter 

IMG_3131

Christoffer Håland (28) er stadig å se i lokalene på Vici Treningssenter, midt i Haugesund sentrum. Da han ikke klarte å holde tritt med treåringen sin bestemte han seg for å ta grep. En sliten, tung og inaktiv kropp har fått pleie, omsorg og fokus. Christoffer har imponert stort med innsatsen sin for å nå målet sitt og greier nå å holde følge med datteren både høyt og lavt. 

At han begynte å trene på Vici Treningssenter var tilfeldig, men han forstod raskt at det var et riktig valg. At det var nytt, moderne og tiltalende gjorde at han ble interessert. Etter en gratis prøvetime, som ga ham et positivt inntrykk, var det bare å tegne medlemskap. Et medlemskap på Vici Treningssenter koster 499 kr. per måned, og medlemmene får tilgang til sal-og spinningtimer, høyteknologisk utstyr i frivektsområdet og ansatte med god kompetanse på trening, helse og velvære. Håland trekker frem flere ting som gjør at han liker seg på Vici. At det alltid er rent og at det har et godt inneklima er noen av dem. «Her er det nytt og bra utstyr, og jeg merker stor forskjell fra treningssenteret jeg har trent på tidligere», sier Håland.

vici_010

Ny motivasjon, moves og egen «Vici-app»

På Vici Treningssenter dukker medlemmene opp på listene med «moves» – poeng som gis ut i fra hvor mange økter, hvor intenst og hvor tungt man har trent. Christoffer syns at oversikten, som oppdateres på treningssenterets skjermer, er en god motivasjon. Vil man ikke at alle skal se at man har hatt en treningspause og falt nedover i poengrekkene lager man et hemmelig kallenavn. «Å kunne sende meldinger til andre treningskamerater og fortelle dem at de må skjerpe seg fordi de ligger under meg på listen, eller å få kommentarer på at jeg er på en femtende plass gjør det også mer interessant», sier Håland, som i tillegg til å tjene seg opp poeng på senteret også bruker Vici-appen hvor han følger treningsprogrammet sitt og legger inn nye treningsøkter utenfor senteret. «Den er utrolig lett å bruke. Det er min faste treningspartner, og det beste ved den er at ettersom den er så enkel å bruke, så blir den faktisk brukt».

Stor progresjon på kort tid

Christoffer er lett å motivere nå. Før var det annerledes. «En sang kan få meg i treningshumør», sier han. Terskelen for å komme seg på trening har sunket betraktelig de siste månedene – nå finnes den ikke mer. «Nå har jeg lyst til å være i aktivitet og å komme meg ut», sier Christoffer. I tillegg til å merke at formen er blitt bedre i lek, er det ingen hemmelighet at Christoffer føler seg lettere i kroppen også. Fra å begynne med å trene to til tre ganger i uken møter han nå opp på Vici Treningssenter mellom fem og seks ganger per uke. I løpet av få måneder har han trent seg ned i vekt og tatt av nesten 25 kilo. «Jeg har prøvd å ta på meg det antallet kilo jeg har gått ned. Jeg skjønner ikke at det er mulig at jeg har drasset på så mye», sier han. Den store progresjonen gjorde at han måtte øke frekvensen på øktene. «Jeg har fått veldig god hjelp, tett oppfølging og mange råd på veien. Det er bare å spørre de ansatte», sier han.

IMG_3132

Den krevende kampen mot seg selv 

Christoffer har gått fra å være tung og lite aktiv til å bli lettere og aktiv. Forandringen skjedde ikke over natta og var smertefull. «Å gjøre endringen krevde mye av meg. Det var ganske tungt de to første månedene. Jeg var sliten i hele kroppen». I tillegg til å være fysisk sliten tok det på å være tung. De to månedene brukte han på å kjempe mot seg selv for å komme over det han kaller for «kneika». Christoffer jobber fokusert og tror ikke på snarveier. For ham er det bare én vei og den skal man jobbe seg bortover. Hans anbefaling er klar: «se for deg de to månedene, sett deg målet og gjør det». Klarer man det, er han overbevist om at man vil ha det mer gøy for hver gang man bryter en barriere. Christoffer er klar på at han fremdeles har mye han kan jobbe med på treningsfronten og sier at «det er ikke bare toppidretten som bryter barrierer. Det kan jeg også gjøre!».

Store mål

Christoffer har stadig nye tanker om hva han vil oppnå med treningen og har slettes ingen planer om å legge den på hylla med det første. «Målet mitt er og var å kunne leke med jentungen min, men så har jeg også veldig lyst til å ligge på «topp ti” på moves-oversikten på Vici Treningssenter», avslutter han optimistisk.

Advertisements
Gallery

Sommerferie, sol og Sør-Frankrike – trening ingen hindring

Endelig kom sommerferien for Nathalie Jøsang Utvik (25). Til daglig spiller hun høyreback på Avaldsnes’ damelag, i tillegg til å studere Rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun har en travel vårsesong bak seg med både eksamenslesing og fotballkamper. Da to uker med ferie stod for tur satt hun seg på flyet til Sør-Frankrike og Cannes for å feriere med samboer og familie. For en toppidrettsutøver som trener flere ganger til dagen skulle man tro at sommerferien var en kjærkommen og sårt tiltrengt pause, men for Nathalie er det vanskelig å stoppe å trene.

IMG_0197

Treningsprogram i kofferten

Til tross for spillefri, late dager og temperaturer opp mot 30 grader har ikke Nathalie lagt treningsmoduset igjen hjemme, i Haugesund. Det fulgte med henne til Frankrike. «Vi har fått hvert vårt treningsprogram som vi må følge i ferien», sier hun. Avaldsnes skal i Champions League-kvalifiseringsrunder når hun kommer hjem, så det nytter ikke å ligge på latsiden. «I tillegg til kvaliken skal vi også teste formen på Vici Treningssenter når ferien er over. Da er det spenst, laktat og oksygenopptak som skal testes. Vi bør jo ligge på det samme nivået som da vi testet i vår, eller, aller helst bør det jo være et bedre resultat enn det vi hadde forrige gang», sier hun. Vici Treningssenter tester ofte utøverne på damelaget slik at de kan bruke resultatene for å planlegge treningen sin. «Det er motiverende å se at treningen en gjør fungerer og det er gøy å se en nøyaktig måling på hvordan man ligger an», sier Nathalie.

IMG_0199

Med skader i minnet

Når hun ikke trener på banen, ute på Avaldsnes, er hun sammen med laget på Vici Treningssenter, i Helsehuset i Haugesund. For å kunne være utholden på banen er kondisjonsøvelser viktig for henne. Hun jogger og løper ofte intervaller for å få hyppige pulstopper og for å forberede kroppen på løpssituasjonen på banen. I tillegg er hun opptatt av styrketrening for å forebygge skader. Hun har også erfart den gode effekten styrketrening har på en skade man allerede har fått. «Jeg har jo røket både korsbåndet i kneet og leddbånd i ankelen, og begge gangene har styrketrening og stabilitetstrening i rehabiliteringsfasen vært avgjørende for at jeg skulle kunne komme tilbake til idretten igjen», sier Nathalie. Skadene er et mørkt kapittel i den ellers så lyse hverdagen hennes. At hun har hinket rundt på krykker, vært utenfor laget og drevet med opptrening mens lagvenninnene spilte kamp over en periode på nesten tre år er et fjernt minne, som likevel kan føles som gårsdagen når hun blir minnet på det.

IMG_0203

Søker seg til gressplen og skygge

I ferien kombinerer hun også kondisjonstrening med styrkeøkter for å holde formen ved like, men på en alternativ måte. «Jeg tar meg gjerne noen økter i hagen når jeg er her på ferie, og da er det greit med øvelser som man kan gjøre ulike varianter av», sier hun. Øvelsene hun sverger til er de gode og effektive øvelsene som styrker flere av kroppens muskelgrupper, som knebøy, armhevinger og planken. Øvelser man kan gjøre hvor som helst og med ens egen kroppsvekt som motstand.

Når sola steker som mest søker Nathalie seg til et treningssenter i Cannes hvor airconditionanlegget får kjørt seg. «Det er jo deilig å komme seg inn litt i denne varmen, men fasilitetene er på langt nær så gode som de jeg er vant med hos Vici. Der har de alt jeg trenger for å gjøre øvelsene mine, her må jeg ta til takke med det nest beste», sier hun.

Hvis man ikke er i Haugesunds-området og kan trene på Vici i ferien, syns hun at folk bør ta seg en joggetur der de er, men også ta seg noen økter med sirkeltrening med forskjellige øvelser. «Det er slitsomt, det er tungt og det er av og til helt forferdelig, men følelsen man får når en er ferdig er nok til, at i hvert fall, jeg velger å gjøre det om og om igjen!», sier Nathalie.

IMG_0200

God sommer Nathalie!

P.S Nathalie oppfordrer samtidig alle til å komme på kamp hvor jentene spiller mot Grand Bodø den 19.august. Lykke til!

Oksygenopptakstest – for hvem, hvordan og hvorfor?

 

På Vici Treningssenter er vi opptatt av progresjon og at medlemmene våre skal få et godt tilbud som gjør at de kan se og følge sin egen treningsutvikling. Det er ingen kjensgjerning at folk er opptatt av fremgang når det gjelder midjemål og vekttap. Men når det kommer til å teste sin fysiske kapasitet har menigmann latt vente på seg –  helt til nå. Nå ser man en endring, og flere har fått øynene opp for denne måten å tallfeste egen fremgang på.

o2

– På fagspråket og på senteret kaller vi testen for en VO2max-test eller oksygenopptaks-test. Det er en enkel test med avansert utstyr som vi utfører på senteret. Testtakeren tar på seg en maske og skal løpe eller sykle. Testen starter i et rolig tempo og belastningen for testtakeren økes for hvert minutt .Testtakeren skal fortsette å løpe eller sykle til hun ikke klarer mer. Alt i alt tar testen bare et par minutter, sier Staveland Nygaard.

Ikke bare profesjonelle

Skikongen, Bjørn Dæhlie, hadde i sine glansdager verdens aller høyeste oksygenopptak. I 2012 måtte han se seg slått av den 18-åringe syklisten, Oskar Svendsen, fra Lillehammer. Mens Dæhlie målte 96,0 (ml/kg/min) målte Svendsen 97,5.

– Slike verdier har vi ikke vært i nærheten av å ha sett hos oss enda, men det har vært noen som har markert seg, sier Staveland Nygaard.

Selv om det hovedsaklig er profesjonelle idrettsutøvere som benytter seg av disse testene er det flere andre treningsglade som har sett verdien av å teste den fysiske kapasiteten sin. På Vici Treningssenter har Staveland Nygaard testet alt fra profesjonelle idrettsutøvere til treningsentusiaster og nybegynnere – alle med det samme målet – de vil vite hvordan det står til med formen.

Arbeidsgivere og et ønske om andres gode helse

Vicis testkunder er ikke bare folk som vil vite hvordan det står til med egen helse. Noen ønsker også å vite hvordan det står til med andres helse. Særlig en gruppe kontakter Vici Treningssenter for å ta testen.

– Vi får ofte henvendelser fra arbeidsgivere i olje- og subseabransjen. Flere av de ansatte som jobber på sjøen stilles det fysiske krav til. For eksempel må yrkesdykkere ha et bestemt resultat på testen for å kunne fortsette i jobben. Det er tøft å være dykker, så helsen må tåle belastningen. Da står vi på sidelinjen og heier på dem når de holder på. Vi vet hva som kan stå på spill for dem. Om de skulle være så uheldig å ikke klare testen, tilbyr vi å lage et målrettet og tilpasset treningsopplegg som hjelper den ansatte til å forbedre formen slik at veien tilbake til jobb ikke skal være så lang, sier Staveland Nygaard.

Hensikten med testen og det å bli klar over sitt eget oksygenopptak er at man kan planlegge, tilrettelegge og ha et mer bevisst forhold til sin egen trening. For mange vil det være et verdifullt utgangspunkt for treningsøktene og det er enkelt å sjekke fremgangen etter noen måneders tid. Så om du er hobbymosjonist, arbeidsgiver eller bare nysgjerrig på hvilke resultater du skulle fått tilbyr Vici Treningssenter tester.

Ta kontakt på post@vicitreningssenter.no eller på telefon 9259629 for spørsmål eller avtale testtid.

Treningstips fra daglig leder, Lars Staveland Nygaard

Vi på Vici Treningssenter lever og ånder for trening, helse og velvære. Vi kan ikke tenke oss en hverdag uten å være i bevegelse eller å øke endorfinnivået i kroppen. Det finnes selvfølgelig dager hvor alt er et slit og hvor trening ikke står øverst på listen, men vi vet at det er den lille økten flere ganger i uken som utgjør det lille ekstra. Daglig leder, Lars Staveland Nygaard, har noen tips til hva man bør tenke på når man skal trene og hvordan man kan opprettholde motivasjon, glede og mestringsfølelsen.

  • Tren sammen med andre

Det er alltid hyggelig å ha noen å trene med. Og særlig er det fint når man syns det er litt vanskelig å komme seg ut av huset og inn på treningssenteret. – Avtal treningstid med en treningskamerat eller venninne og møt opp på trening sammen. Da slår du to fluer i ett smekk. Du er både sosial og du får trent, sier Staveland Nygaard.

  • Spør oss

Mange syns det er ubehagelig å spørre om hjelp og grøsser med tanken når de skal begynne å fikle på maskinene.  -Heldigvis har vi ganske så intuitive og enkle maskiner på senteret, men jeg oppfordrer alltid folk til å spørre våre instruktører. De kan mye og syns bare det er hyggelig at folk spør. Om man ikke spør kan man risikere å utføre bevegelser feil og  i verste fall skade seg, sier han.

  • Ha overkommelige mål

Hvis målet med treningen din er uoverskuelig og langt frem i tid, blir det vanskelig å motivere seg til treningsøkter. – Ikke start med å si at du skal trene fem ganger i uken hvis det er helt umulig å få til i praksis. Da blir du bare skuffet over deg selv. Begynn i det små og heller legg på treningsøkter når du er klar. Spør våre instruktører om et treningsforløp som passer for deg, avslutter Staveland Nygaard.

Ønsker du en gratis prøvetime eller å hoppe i det og begynne på Vici Treningssenter med det samme? Kontakt oss på post@vicitreningssenter.no eller på telefon 94259629.

Hva gjør du i sommer?

Aud Prestegard Brandt (46) er et av våre trofaste medlemmer. Når hun ikke er på jobb hos Meglerhuset Lea & Partnere finner vi henne gjerne hos oss hvor hun får unnagjort dagens treningsøkt. Vi spurte henne om hva hennes treningstips for sommeren er og hvordan hun selv planlegger å holde formen gjennom ferien.

– Har du noen tips for trening i sommer?

Ja, det må jo være å svømme, men også å gå tur eller jogge. Et godt tips kan jo være å kombinere disse og jogge i vann. Og så må man ikke glemme en styrkeøkt i ny og ne. Det er viktig!

– Hva skal du gjøre for å holde på formen i sommer?

Jeg skal svømme, løpe og gå. Jeg så glad i byheiene. Jeg er titt og ofte i Djupadalen hvor jeg går eller løper på alle de fine stiene – det er god trening både for hodet og kroppen.

Kos deg i sommer, Aud!

Vi gleder oss til å se deg på senteret igjen!

Hva skal våre Vici-medlemmer gjøre i sommer?

Vi har spurt forskjellige Vici-medlemmer om hvilke treningsplaner de har i sommerferien. Først ut er Knut Jakob Lervik (62), som til daglig jobber på Lervik Ur. De siste månedene har han vært å se på Vici Treningssenter, som bare ligger et steinkast unna butikken hans i Haraldsgata. På Vicis sommerfest tok han seg tid til å fortelle oss hvilke planer han har for sommeren og hvordan han skal opprettholde treningen gjennom ferien.

– Har du noen tips for trening i sommer?

Egentlig ikke, hehe. Men jeg skal jo gå på Vici Treningssenter og der trener jeg så godt som jeg kan, men utenom det har jeg ikke så mye greie på det.

– Hva skal du gjøre i sommer for å holde på formen?

Jeg går jo på senteret jevnlig, det har jeg gjort i mange måneder nå og det gjelder å fortsette med det. Man føler seg jo bedre. Nå er det jo sommer og jeg skal på hytta, så da får jeg prøve å jogge litt innimellom.

Vi ønsker Knut Jakob en god og sporty sommer!

Sees på Vici Treningssenter!

Espen Grunnaleite – en triatlet i sin beste alder

ny grunn

 

Espen Grunnaleite (44) – familiemann, triatlet og et av Vici Treningssenters over gjennomsnittet spreke medlemmer. Som ung spilte han fotball og bokset, men i 20-årene tok han en pause. En pause som varte til han var over 40 år. Da bestemte han seg omsider for å ta tak i sin fysiske helse og gjøre noe med den.

Det var Ironman som startet det hele. Etter å ha sett den første Ironman Haugesund-konkurransen bestemte han seg for at også han skulle klare å gjennomføre det heseblesende løpet. Siden har Grunnaleite, på imponerende vis, deltatt i løp etter løp. Denne sesongen er målet å gjennomføre på under fem timer. Han skal også være med i en ekstrem-utgave av triatlon i sørfylket, i tillegg til VM i triatlon. Grunnaleitet har en spennende sesong i vente. Han ligger slett ikke på latsiden, han vet nemlig at resultatene ikke kommer av seg selv.

Profesjonalitet, kompetanse og stor frihet på Vici Treningssenter

Grunnaleite trener på Vici Treningssenter – både spinningøkter med Triathlon-klubben, men også på egenhånd. Tidligere har han vært medlem av andre treningssentre i Haugesund, men han trekker frem Vici som et treningssenter hvor det er hyggelig å være, samtidig som det er profesjonelle ansatte som er serviceminded, vennlige og oppsøkende. Ettersom han bruker mye tid på trening, synes han det er viktig å trene i et voksent miljø, at trivselen i lokalene er god og at menneskene han omgås er hyggelige. – Det er en stor frihet at senteret har lange åpningstider, nytt, moderne utstyr og ansatte som har høy nok kompetanse til at jeg kan stole på rådene jeg får, sier Grunnaleite. Spesielt trekker han frem veiledningen når det gjelder styrketrening. Ikke bare fordi sporten hans krever det, men også fordi han er over 40 år og dermed trenger gode råd for å trene riktig for alderen.

Heldig vinner av laktat-test

Grunnaleite vant en konkurranse hos Vici Treningssenter. Premien var en laktat-test – en test som angir ens pulssone-profil. Dette er et av senterets tilbud som han setter stor pris på. – Etter at jeg fikk resultatet av testen, endret jeg med en gang verdiene på klokken min, sier han. Grunnaleite trener nå med utgangspunkt i sin spesifikke pulsprofil som gir ham et bedre utbytte av treningen. Samtidig kan han nå styre totalbelastningen av treningen mer effektivt, smartere og i tillegg redusere faren for skader.

Løsningsorientert med trening på Vici Treningssenter i arbeidstiden

Grunnaleite er ingen unnasluntrer. Han har faste tider og dager hvor han trener på Vici Treningssenter. Han trener helst så tidlig om morgenen som mulig. Som medlem av senteret får han en egen nøkkel som gir en adgang til senteret, kl 06:00, før Helsehusets åpningstider. I tillegg til å trene på fritiden har Grunnaleite mulighet til å trene i arbeidstiden. – Treningen gjør at jeg tenker klart, har mer energi og evne til å tenke ut løsninger. Dette er noe arbeidsgiveren min setter stor pris på. I tillegg er jeg veldig sjeldent syk, sier han. Å holde seg i form er gunstig for mange parter – ikke minst for en selv. Vi ønsker Grunnaleite lykke til i den kommende sesongen og ser frem til å se ham i Ironman!