Tor Skjoldal – et Vici-medlem med en aktiv pensjonisttilværelse

For mange haugesundere er Tor Skjoldal (78) et kjent ansikt i bybildet. Kanskje har han vært hjemme hos deg, familie eller venner for å mure og planlegge husbygging? Nå er han et aktivt medlem hos oss på Vici Treningssenter og er stor tilhenger av å holde seg i bevegelse.

IMG_0584 2

Den nå pensjonerte murermesteren har alltid likt å gå turer i naturen. Han er ofte å se i byheiene, på hytta i Hervik og når anledningen byr seg går han også på ski. Han er overbevist om at han har krefter og muligheter til dette på grunn av styrketreningen han utfører på Vici Treningssenter.

Inspirert til å tegne medlemskap

Det var etter et Lions møte på Helsehuset, i Haugesund sentrum, hvor noen av aktørene på huset viste seg frem, at Skjoldal fikk øynene opp for trening og Vici Treningssenter. Han ble særlig inspirert til å tegne medlemskap da han hørte at forskningen viser at styrketrening blir viktigere jo eldre man er. Nå har han vært medlem i over to år, og går fast på formiddagstrening, tre ganger i uken – mandag, onsdag og fredag.

 

En sosial møteplass 

Det sosiale er viktig for Skjoldal og han kjenner flere som går på trening til de samme tidene som ham selv. De har blitt gode treningskamerater og gjengen blir stadig utvidet med nye medlemmer. Det er et viktig aspekt med å være medlem, at han kan drøse med de andre mellom de forskjellige treningsapparatene. «Dette gjør dagen», sier Skjoldal.

 Når han ikke er på Vici er han kanskje å se i Etnefjellene på skitur – helst litt unna de store folkemengdene, slik at han kan føle at han har fjellet for seg selv. Styrke og balansetreningen på Vici gjør at det går som en drøm når føre og vær spiller på lag – selvfølgelig. «Jeg anbefaler alle å trene styrke på sine eldre dager», sier han. 

Advertisements

Med gruppetimer i sentrum

Aud Prestegard Brandt er vossingen som slo seg ned i Haugesund for flere år siden. Hun er et av våre spreke medlemmer som ukentlig besøker oss. Hun er glad i friluftsliv og å trene ute, men når hun først er inne hos oss sverger hun til gruppetimene.

For Aud er det et generelt fokus på helsen som er viktig. «Jeg har hatt utfordringer med ryggen, som jeg klarer å holde i sjakk med trening», sier hun. Ettersom arbeidet hennes er preget av mye stillesitting er hun opptatt av å kunne holde seg på det samme aktivitetsnivået som hun befinner seg på nå – også fremover. Besøkene på Vici er derfor en viktig del av hverdagen hennes.

fullsizeoutput_8cf5

Kort vei til trening

Brandt arbeider i sentrum og syns det er strålende med den korte veien til senteret. At Vici Treningssenter er nytt og moderne er også med på å påvirke trivselen. Lokalene er preget av store vinduer, som gir mye lysinnslipp og fargene på veggene er friske. Det store utvalget av apparater fra Technogyms Artis-serie er miljøvennlige og høyteknologiske, og blir flittig brukt når Aud skal styrke kjernemuskulaturen.

Når instruktøren «pusher»

Når Aud trener er det som regel på gruppetimer. Favoritten er slynge- og styrketimer som fokuserer på kjernemuskulaturen. «Det er veldig kjekke timer, og det er en fin gjeng som trener med flinke instruktører», sier hun og legger til at det er enklere å motivere seg når instruktøren «pusher» og krever at du tar i det «lille ekstra».

Vil du delta på våre gruppetimer? Sjekk ut timeplanen på vår Facebook-side (gruppetimer) eller på vår nettside (gruppetimer).

Groovy tilstander på Vici Treningssenter

IMG_0270

Rolf Jamne (57) er musikkelskeren som startet med trening hos Vici Treningssenter etter å ha vunnet et gratis måneds-medlemskap i Vicis farsdags-konkurranse. Han trodde ikke trening var noe for han, da han har slitt med ledd- og muskelsmerter i mange år, men han tok heldigvis helt feil og er nå ofte å se på senteret.

Rolf har hatt smerter i kroppen lenge og har vært til forskjellige utredelser og undersøkelser hos forskjellige aktører i helsevesenet, men ingen har funnet hva som er årsaken til at han har hatt så store plager. Han vant tilfeldigvis en gratis treningsmåned på Vici Treningssenter og det skulle vise seg å være gulloddet. Han merket fort at smertene i kroppen avtok, og i dag kan han kun kjenne antydning til ubehag i knærne. Han føler seg så å si helt frisk, noe som ikke ville vært mulig uten treningen. Han jobber i Nordsjøen og har derfor et pendler-abonnement på trening. Når han er hjemme benytter han seg av de flotte lokalene og apparatene på Vici. Fargene og energien i lokalet gjør godt for kroppen og inspirerer til en sunn helse. 

IMG_0281

Han har gått ned sju-åtte kilo, men samtidig har han gått opp i muskelmasse. Klærne sitter bedre på og han orker mer i hverdagen. Rolf er i en alder hvor han må være bevisst på både hva han spiser og det å få nok styrketrening for å bevare testosteronproduksjonen. På jobb i Nordsjøen syns han det er lett å følge med på hva han får i seg av riktig mat. Der er det kokker som tilrettelegger måltidene og som tilbyr variert kost hver dag. Dette hjelper Rolf til å ta de riktige valgene. I en travel familie-hverdag settes han mer på prøve, men han gjør så godt han kan uten å måtte dra med hele familien i prosjektet sitt. 

Rolf, er som sin kjente musikerbror ,Tore Jamne, lidenskapelig opptatt av musikk. Han trakterer også instrumenter selv, men er mest en musikknyter. Han kan høre på alt så lenge det er av god kvalitet. Rolf mener at treningen gir større effekt når han hører på noe som «groover». Da kan en tung økt på en av Vicis løpemøller føles enkel. Han har flere tips til god treningsmusikk og deler dem gjerne.

Rolf Jamnes tre tips til treningsmusikk:

1: Steely Dan – Home At Last

2: Incognito – Talkin’ Loud

3: Erykah Badu – Appletree

På Vicis tredemøller og sykler, fra Artis-serien, finnes skjermer hvor du blant annet kan sveipe innom YouTube for å finne et klipp av artister, sanger og favorittgruppa. Prøv Rolf Jamnes tips på din neste treningsøkt hos Vici treningssenter.

Ønsker du et pendler-abonnement? Ta kontakt med oss og vi skreddersyr et abonnement som passer deg og din hverdag.

Fra lat til lett på Vici Treningssenter 

IMG_3131

Christoffer Håland (28) er stadig å se i lokalene på Vici Treningssenter, midt i Haugesund sentrum. Da han ikke klarte å holde tritt med treåringen sin bestemte han seg for å ta grep. En sliten, tung og inaktiv kropp har fått pleie, omsorg og fokus. Christoffer har imponert stort med innsatsen sin for å nå målet sitt og greier nå å holde følge med datteren både høyt og lavt. 

At han begynte å trene på Vici Treningssenter var tilfeldig, men han forstod raskt at det var et riktig valg. At det var nytt, moderne og tiltalende gjorde at han ble interessert. Etter en gratis prøvetime, som ga ham et positivt inntrykk, var det bare å tegne medlemskap. Et medlemskap på Vici Treningssenter koster 499 kr. per måned, og medlemmene får tilgang til sal-og spinningtimer, høyteknologisk utstyr i frivektsområdet og ansatte med god kompetanse på trening, helse og velvære. Håland trekker frem flere ting som gjør at han liker seg på Vici. At det alltid er rent og at det har et godt inneklima er noen av dem. «Her er det nytt og bra utstyr, og jeg merker stor forskjell fra treningssenteret jeg har trent på tidligere», sier Håland.

vici_010

Ny motivasjon, moves og egen «Vici-app»

På Vici Treningssenter dukker medlemmene opp på listene med «moves» – poeng som gis ut i fra hvor mange økter, hvor intenst og hvor tungt man har trent. Christoffer syns at oversikten, som oppdateres på treningssenterets skjermer, er en god motivasjon. Vil man ikke at alle skal se at man har hatt en treningspause og falt nedover i poengrekkene lager man et hemmelig kallenavn. «Å kunne sende meldinger til andre treningskamerater og fortelle dem at de må skjerpe seg fordi de ligger under meg på listen, eller å få kommentarer på at jeg er på en femtende plass gjør det også mer interessant», sier Håland, som i tillegg til å tjene seg opp poeng på senteret også bruker Vici-appen hvor han følger treningsprogrammet sitt og legger inn nye treningsøkter utenfor senteret. «Den er utrolig lett å bruke. Det er min faste treningspartner, og det beste ved den er at ettersom den er så enkel å bruke, så blir den faktisk brukt».

Stor progresjon på kort tid

Christoffer er lett å motivere nå. Før var det annerledes. «En sang kan få meg i treningshumør», sier han. Terskelen for å komme seg på trening har sunket betraktelig de siste månedene – nå finnes den ikke mer. «Nå har jeg lyst til å være i aktivitet og å komme meg ut», sier Christoffer. I tillegg til å merke at formen er blitt bedre i lek, er det ingen hemmelighet at Christoffer føler seg lettere i kroppen også. Fra å begynne med å trene to til tre ganger i uken møter han nå opp på Vici Treningssenter mellom fem og seks ganger per uke. I løpet av få måneder har han trent seg ned i vekt og tatt av nesten 25 kilo. «Jeg har prøvd å ta på meg det antallet kilo jeg har gått ned. Jeg skjønner ikke at det er mulig at jeg har drasset på så mye», sier han. Den store progresjonen gjorde at han måtte øke frekvensen på øktene. «Jeg har fått veldig god hjelp, tett oppfølging og mange råd på veien. Det er bare å spørre de ansatte», sier han.

IMG_3132

Den krevende kampen mot seg selv 

Christoffer har gått fra å være tung og lite aktiv til å bli lettere og aktiv. Forandringen skjedde ikke over natta og var smertefull. «Å gjøre endringen krevde mye av meg. Det var ganske tungt de to første månedene. Jeg var sliten i hele kroppen». I tillegg til å være fysisk sliten tok det på å være tung. De to månedene brukte han på å kjempe mot seg selv for å komme over det han kaller for «kneika». Christoffer jobber fokusert og tror ikke på snarveier. For ham er det bare én vei og den skal man jobbe seg bortover. Hans anbefaling er klar: «se for deg de to månedene, sett deg målet og gjør det». Klarer man det, er han overbevist om at man vil ha det mer gøy for hver gang man bryter en barriere. Christoffer er klar på at han fremdeles har mye han kan jobbe med på treningsfronten og sier at «det er ikke bare toppidretten som bryter barrierer. Det kan jeg også gjøre!».

Store mål

Christoffer har stadig nye tanker om hva han vil oppnå med treningen og har slettes ingen planer om å legge den på hylla med det første. «Målet mitt er og var å kunne leke med jentungen min, men så har jeg også veldig lyst til å ligge på «topp ti” på moves-oversikten på Vici Treningssenter», avslutter han optimistisk.

Skrevet av Kristin Hald Skåleskog

Gallery

Sommerferie, sol og Sør-Frankrike – trening ingen hindring

Endelig kom sommerferien for Nathalie Jøsang Utvik (25). Til daglig spiller hun høyreback på Avaldsnes’ damelag, i tillegg til å studere Rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Hun har en travel vårsesong bak seg med både eksamenslesing og fotballkamper. Da to uker med ferie stod for tur satt hun seg på flyet til Sør-Frankrike og Cannes for å feriere med samboer og familie. For en toppidrettsutøver som trener flere ganger til dagen skulle man tro at sommerferien var en kjærkommen og sårt tiltrengt pause, men for Nathalie er det vanskelig å stoppe å trene.

IMG_0197

Treningsprogram i kofferten

Til tross for spillefri, late dager og temperaturer opp mot 30 grader har ikke Nathalie lagt treningsmoduset igjen hjemme, i Haugesund. Det fulgte med henne til Frankrike. «Vi har fått hvert vårt treningsprogram som vi må følge i ferien», sier hun. Avaldsnes skal i Champions League-kvalifiseringsrunder når hun kommer hjem, så det nytter ikke å ligge på latsiden. «I tillegg til kvaliken skal vi også teste formen på Vici Treningssenter når ferien er over. Da er det spenst, laktat og oksygenopptak som skal testes. Vi bør jo ligge på det samme nivået som da vi testet i vår, eller, aller helst bør det jo være et bedre resultat enn det vi hadde forrige gang», sier hun. Vici Treningssenter tester ofte utøverne på damelaget slik at de kan bruke resultatene for å planlegge treningen sin. «Det er motiverende å se at treningen en gjør fungerer og det er gøy å se en nøyaktig måling på hvordan man ligger an», sier Nathalie.

IMG_0199

Med skader i minnet

Når hun ikke trener på banen, ute på Avaldsnes, er hun sammen med laget på Vici Treningssenter, i Helsehuset i Haugesund. For å kunne være utholden på banen er kondisjonsøvelser viktig for henne. Hun jogger og løper ofte intervaller for å få hyppige pulstopper og for å forberede kroppen på løpssituasjonen på banen. I tillegg er hun opptatt av styrketrening for å forebygge skader. Hun har også erfart den gode effekten styrketrening har på en skade man allerede har fått. «Jeg har jo røket både korsbåndet i kneet og leddbånd i ankelen, og begge gangene har styrketrening og stabilitetstrening i rehabiliteringsfasen vært avgjørende for at jeg skulle kunne komme tilbake til idretten igjen», sier Nathalie. Skadene er et mørkt kapittel i den ellers så lyse hverdagen hennes. At hun har hinket rundt på krykker, vært utenfor laget og drevet med opptrening mens lagvenninnene spilte kamp over en periode på nesten tre år er et fjernt minne, som likevel kan føles som gårsdagen når hun blir minnet på det.

IMG_0203

Søker seg til gressplen og skygge

I ferien kombinerer hun også kondisjonstrening med styrkeøkter for å holde formen ved like, men på en alternativ måte. «Jeg tar meg gjerne noen økter i hagen når jeg er her på ferie, og da er det greit med øvelser som man kan gjøre ulike varianter av», sier hun. Øvelsene hun sverger til er de gode og effektive øvelsene som styrker flere av kroppens muskelgrupper, som knebøy, armhevinger og planken. Øvelser man kan gjøre hvor som helst og med ens egen kroppsvekt som motstand.

Når sola steker som mest søker Nathalie seg til et treningssenter i Cannes hvor airconditionanlegget får kjørt seg. «Det er jo deilig å komme seg inn litt i denne varmen, men fasilitetene er på langt nær så gode som de jeg er vant med hos Vici. Der har de alt jeg trenger for å gjøre øvelsene mine, her må jeg ta til takke med det nest beste», sier hun.

Hvis man ikke er i Haugesunds-området og kan trene på Vici i ferien, syns hun at folk bør ta seg en joggetur der de er, men også ta seg noen økter med sirkeltrening med forskjellige øvelser. «Det er slitsomt, det er tungt og det er av og til helt forferdelig, men følelsen man får når en er ferdig er nok til, at i hvert fall, jeg velger å gjøre det om og om igjen!», sier Nathalie.

IMG_0200

God sommer Nathalie!

P.S Nathalie oppfordrer samtidig alle til å komme på kamp hvor jentene spiller mot Grand Bodø den 19.august. Lykke til!

Skrevet av Kristin Hald Skåleskog

Oksygenopptakstest – for hvem, hvordan og hvorfor?

 

På Vici Treningssenter er vi opptatt av progresjon og at medlemmene våre skal få et godt tilbud som gjør at de kan se og følge sin egen treningsutvikling. Det er ingen kjensgjerning at folk er opptatt av fremgang når det gjelder midjemål og vekttap. Men når det kommer til å teste sin fysiske kapasitet har menigmann latt vente på seg –  helt til nå. Nå ser man en endring, og flere har fått øynene opp for denne måten å tallfeste egen fremgang på.

o2

– På fagspråket og på senteret kaller vi testen for en VO2max-test eller oksygenopptaks-test. Det er en enkel test med avansert utstyr som vi utfører på senteret. Testtakeren tar på seg en maske og skal løpe eller sykle. Testen starter i et rolig tempo og belastningen for testtakeren økes for hvert minutt .Testtakeren skal fortsette å løpe eller sykle til hun ikke klarer mer. Alt i alt tar testen bare et par minutter, sier Staveland Nygaard.

Ikke bare profesjonelle

Skikongen, Bjørn Dæhlie, hadde i sine glansdager verdens aller høyeste oksygenopptak. I 2012 måtte han se seg slått av den 18-åringe syklisten, Oskar Svendsen, fra Lillehammer. Mens Dæhlie målte 96,0 (ml/kg/min) målte Svendsen 97,5.

– Slike verdier har vi ikke vært i nærheten av å ha sett hos oss enda, men det har vært noen som har markert seg, sier Staveland Nygaard.

Selv om det hovedsaklig er profesjonelle idrettsutøvere som benytter seg av disse testene er det flere andre treningsglade som har sett verdien av å teste den fysiske kapasiteten sin. På Vici Treningssenter har Staveland Nygaard testet alt fra profesjonelle idrettsutøvere til treningsentusiaster og nybegynnere – alle med det samme målet – de vil vite hvordan det står til med formen.

Arbeidsgivere og et ønske om andres gode helse

Vicis testkunder er ikke bare folk som vil vite hvordan det står til med egen helse. Noen ønsker også å vite hvordan det står til med andres helse. Særlig en gruppe kontakter Vici Treningssenter for å ta testen.

– Vi får ofte henvendelser fra arbeidsgivere i olje- og subseabransjen. Flere av de ansatte som jobber på sjøen stilles det fysiske krav til. For eksempel må yrkesdykkere ha et bestemt resultat på testen for å kunne fortsette i jobben. Det er tøft å være dykker, så helsen må tåle belastningen. Da står vi på sidelinjen og heier på dem når de holder på. Vi vet hva som kan stå på spill for dem. Om de skulle være så uheldig å ikke klare testen, tilbyr vi å lage et målrettet og tilpasset treningsopplegg som hjelper den ansatte til å forbedre formen slik at veien tilbake til jobb ikke skal være så lang, sier Staveland Nygaard.

Hensikten med testen og det å bli klar over sitt eget oksygenopptak er at man kan planlegge, tilrettelegge og ha et mer bevisst forhold til sin egen trening. For mange vil det være et verdifullt utgangspunkt for treningsøktene og det er enkelt å sjekke fremgangen etter noen måneders tid. Så om du er hobbymosjonist, arbeidsgiver eller bare nysgjerrig på hvilke resultater du skulle fått tilbyr Vici Treningssenter tester.

Ta kontakt på post@vicitreningssenter.no eller på telefon 9259629 for spørsmål eller avtale testtid.

Av: Kristin Hald Skåleskog

Treningstips fra daglig leder, Lars Staveland Nygaard

Vi på Vici Treningssenter lever og ånder for trening, helse og velvære. Vi kan ikke tenke oss en hverdag uten å være i bevegelse eller å øke endorfinnivået i kroppen. Det finnes selvfølgelig dager hvor alt er et slit og hvor trening ikke står øverst på listen, men vi vet at det er den lille økten flere ganger i uken som utgjør det lille ekstra. Daglig leder, Lars Staveland Nygaard, har noen tips til hva man bør tenke på når man skal trene og hvordan man kan opprettholde motivasjon, glede og mestringsfølelsen.

  • Tren sammen med andre

Det er alltid hyggelig å ha noen å trene med. Og særlig er det fint når man syns det er litt vanskelig å komme seg ut av huset og inn på treningssenteret. – Avtal treningstid med en treningskamerat eller venninne og møt opp på trening sammen. Da slår du to fluer i ett smekk. Du er både sosial og du får trent, sier Staveland Nygaard.

  • Spør oss

Mange syns det er ubehagelig å spørre om hjelp og grøsser med tanken når de skal begynne å fikle på maskinene.  -Heldigvis har vi ganske så intuitive og enkle maskiner på senteret, men jeg oppfordrer alltid folk til å spørre våre instruktører. De kan mye og syns bare det er hyggelig at folk spør. Om man ikke spør kan man risikere å utføre bevegelser feil og  i verste fall skade seg, sier han.

  • Ha overkommelige mål

Hvis målet med treningen din er uoverskuelig og langt frem i tid, blir det vanskelig å motivere seg til treningsøkter. – Ikke start med å si at du skal trene fem ganger i uken hvis det er helt umulig å få til i praksis. Da blir du bare skuffet over deg selv. Begynn i det små og heller legg på treningsøkter når du er klar. Spør våre instruktører om et treningsforløp som passer for deg, avslutter Staveland Nygaard.

Ønsker du en gratis prøvetime eller å hoppe i det og begynne på Vici Treningssenter med det samme? Kontakt oss på post@vicitreningssenter.no eller på telefon 94259629.